Muzyka jako strumień świadomości

Soundcloud, YouTube i Spotify przypadkowo dały nam narzędzia do błyskawicznej publikacji, bez kontroli wytwórni, bez uwag producentów, tylko artysta i słuchacze, ale czy ten swoisty strumień świadomości to zjawisko pozytywne, pozwalające na większą bezpośredniość, czy klątwa nijakości? O tym rozmawiamy w sto dziewiętnastym odcinku podcastu Soundrive Live.

To dziwne podejście z pogranicza improwizacji i kompozycji ma wiele obliczy - czasami może mieć czysto rozrywkowy charakter, jak w przypadku Scarlxrda, który na Soundrive Festival 2018 wykonywał utwór wymyślony dosłownie dwadzieścia minut wcześniej; kiedy indziej może być rezultatem silnych emocji wywołanych bieżącymi wydarzeniami, jak w przypadku "My Future" Billie Eilish, napisanego pod wpływem nowej rzeczywistości w czasach pandemii albo "Body Cast" Dua Saleh, stworzonego jako forma sprzeciwu po morderstwie George'a Floyda.

 

Tworzenie w błyskawicznym tempie nie jest zresztą niczym nowym - "Seven Nation Army" The White Stripes czy "Losing My Religion" R.E.M. powstały rzekomo w dziesięć minut, zjawiskiem ściśle współczesnym jest natomiast krótki odstęp czasu pomiędzy pojawieniem się pomysłu, pierwszym jego odegraniem i publikacją, co w całości może zamknąć się w jednej dobie. Przed mikrofonami Jarek Kowal i William Malcolm.

 

fot. Przemysław Mazur


Strona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...

FACEBOOK INSTAGRAM

© 2010-2020 Soundrive