N-P

Naphta - "Naphta & the Shamans"

Można by pomyśleć, że Naphta i jego szamani pochodzą z jakiegoś egzotycznego kraju, a nawet z dalekiej przeszłości owego kraju, ale w rzeczywistości to nasza polska egzotyka ujęta na wręcz wizjonerskim albumie przepełnionym dziwacznymi, psychodelicznymi rytmami.

Neena - "Flipside"

Nina Karpińska nagrała jeden z najciekawszych debiutów minionego roku, a jej niesamowity głos sprawia, że raz włożone do odtwarzacza "Flipside" trudno później zamienić na inną płytę. To pop na światowym poziomie, a im więcej będzie go w radiu i telewizji, tym świat będzie piękniejszy.

Nightrun87 - "The Destroyers Are Coming"

Polski synthwave wciąż rośnie w siłę, a Nightrun87 to jego czołowy przedstawiciel. W 2018 roku William Malcolm wydał dwa albumy pod tym szyldem - instrumentalną ścieżkę dźwiękową do gry "Nightwolf: Survive The Megadome" oraz "The Destroyers Are Coming", gdzie tak naprawdę synthwave jest tylko jednym z wielu smaczków. Dominuje duch retro, sięgający po różnorodną muzykę zakorzenioną w latach 80.

Ogdens' - "Ogdens' EP"

Te trzynaście minut zniszczenia to jedne z najlepiej zagospodarowanych minut 2018 roku - tak napisaliśmy we wstępie do recenzji debiutanckiej EP-ki duetu z Krakowa i jeżeli również macie słabość do noise'u w tym najbardziej przystępnym, prawie melodyjnym wydaniu, powinniście zapoznać się z Ogdens'.

 

 

Orzeł i Reszka - "Orzeł i Reszka"

Magdalena Turłaj i Maurycy Kiebzak-Górski współtworzyli takie zespoły, jak Żółte Kalendarze, Drekoty, Kawałek Kulki czy UL/KR, a ich wspólny projekt brzmi trochę jak każdy z nich i trochę jak żaden. Dużo jest tutaj syntezatorów, ale kojarzących się raczej z polską muzyką syntetyczną z lat 80., a nie tą zachodnią, co w połączeniu z dużą dawką melancholii i przebojowości daje przedziwny efekt, od którego ciężko się oderwać.

Outre - "Hollow Earth"

Krakowski zespół wpuścił do swojego dotąd niemal całkowicie black metalowego świata elementy death metalu i wyszło im to zdecydowanie na dobre. "Hollow Earth" to potężna machina o zmyślnej konstrukcji, która sprawia, że najlepiej wysłuchuje się jej bez przerw, od pierwszego do ostatniego utworu.

P.Unity - "Pulp"

Ich początki sięgają 2005 roku, ale dopiero w 2018 zarejestrowali debiutancki album i przypomnieli, jak bardzo brakuje w Polsce funku! Nie jest to jednak jedyny składnik ich muzyki - znajdziecie tutaj także jazz, soul czy hip-hop, a za całość odpowiada dziesięcioosobowa orkiestra. Potrzebujemy takich albumów zdecydowanie więcej!

Palmer Eldritch - "Sidereal"

Duet Palmer Eldritch tym razem zwraca się ku folkowi. Dlaczego? W wywiadzie z Kubą Biernackim przekonywali, że robią po prostu to, co ich jara. Pozostawienie samego "folk" byłoby jednak dużym nadużyciem, równie istotnymi elementami są elektronika czy momentami nawet rock, a nad wszystkim góruje nieco egzotyczny i tajemniczy nastrój.

Panowie - "Full Automatik"

Słuchając Panów, ma się ochotę nazwać ich muzykę popem, bo przecież sporo tu syntezatorów, ładnych melodii i potencjalnych hitów, ale z drugiej strony nie ma najmniejszych wątpliwości, że żadna komercyjna stacja radiowa nie odważyłaby się zaprezentować "Full Automatik". Jeżeli potrzebujecie więc alternatywnego popu, trafiliście idealnie.

Past - "Sama"

Prawdopodobnie żaden inny album z 2018 roku nie uchwycił z równą skutecznością smutku, żalu i rozczarowania. Past zarejestrowało przejmujący materiału utrzymany w zimnofalowym nastroju, który w dodatku opatrzono wyjątkowo udanymi tekstami, a dobrze pisać po polsku to nie lada sztuka.

Paweł Nowicki 3City Ensemble - "Przypływy"

Takie albumy nagrywa się coraz rzadziej, ale to właśnie one udowadniają, ze określenie "współczesna muzyka klasyczna" wcale nie jest aż tak absurdalne, jak mogłoby brzmieć. Te pięćdziesiąt trzy minuty to muzyka dopracowana co do najdrobniejszego szczegóły, a jej urzeczywistnienie zabrało Nowickiemu kilka lat. To wyjątkowy, pełen emocji i podnoszący na duchu materiał o imponującym rozmachu.

 

100 Najlepszych Albumów 2018 (Polska) (część I / część III)

100 Najlepszych Albumów 2018 (świat) (część I / część II / część III)

Podsumowanie w podcaście Soundrive Live (część I / część II)

 

fot. Izabela Rogowska Fotografia (P. Unity)

Strona korzysta z plików cookies w celu zapewnienia realizacji usług. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookies, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce...

FACEBOOK INSTAGRAM

© 2010-2019 Soundrive